Uitgelezen! Fallen-serie van Lauren Kate

2 comments
Wanneer ik even niets aan mijn hoofd wil hebben vind ik heerlijk om mezelf te laten verdwalen in een fantasie-wereld. Kort geleden maakte ik kennis met de wereld die Lauren Kate neerzette in haar young adult serie Fallen. Een wereld vol gevallen engelen, demonen en een hoop romantiek. Ik las deel één tot en met vier, maar is deze serie de moeite waard?



De Fallen-serie bestaat uit vijf delen (het laatste deel kwam in november van dit jaar uit): Fallen, Torment, Passion, Rapture en Unforgiven. Ik las de eerste vier boeken, en de novella (deel 3,5) Fallen in Love. Ik las de boeken in het Engels, maar de meeste delen zijn inmiddels ook naar het Nederlands vertaald.

De serie vertelt het verhaal van Luce (ook wel Lucinda), een doodgewoon meisje die sinds het mysterieuze ongeluk van een vriend van haar, naar een kostschool voor onhandelbare kinderen gestuurd wordt. Lucinda heeft al lange tijd last van schaduwen die haar achtervolgen en bang maken, en ook hier laten deze schaduwen haar niet met rust. Hier ontmoet ze Cam en Daniel, jongens die beiden op een hele speciale manier interesse in haar hebben. Heb je de boeken nog niet gelezen? Lees dan niet te enthousiast verder, want dan kan het gebeuren dat ik al delen van het verhaal voor je verklap!


Fallen #1
Het eerste boek in de serie vertelt ons over het mysterieuze ongeluk van de vriend van Luce en laat ons kennismaken met de andere hoofdpersonen. Cam, een duistere maar vriendelijke jongen toont overduidelijk interesse in Luce, maar zij heeft meer oog voor de mysterieuze en afstandelijke Daniel. Uiteindelijk mond de strijd om haar aandacht uit in een strijd tussen goed en kwaad, waarbij engelen en demonen hun ware identiteit laten zien. 

Dit boek maakt geen gebruik van het traditionele idee van gevallen engelen, wat het verhaal voor mij vooral verwarrend en ongeloofwaardig maakt. Ook weet ik aan het eind van het boek nog niet waarom en hoe het kan dat de vriend van Luce in vlammen opgegaan is, voor dat Luce naar de kostschool gestuurd werd. Puur omdat ik antwoord op deze vraag wilde bleef ik verder lezen.



Torment #2
Omdat het op school niet langer veilig is voor Luce vertrekt ze naar een andere kostschool, waar ze vrienden wordt met twee Nephilim. Haar docenten op deze nieuwe school zijn gevallen engelen en proberen Luce het één en ander bij te brengen over de historie van gevallen engelen. Lucinda leert met hulp van haar nieuwe en een aantal oude vrienden meet over de schaduwen die haar jarenlang achtervolgde. Ze leert de schaduwen manipuleren en krijgt het voor elkaar om via deze schaduwen haar eigen verleden te zien en te betreden.

De nieuwe karakters die we in dit boek leren kennen vind ik onwijs leuke mensen, maar wederom herken ik hier geen traditionele Nephilim-Gevallen Engelen verhoudingen. Ook aan het einde van dit boek heb ik nog geen idee waarom de vriend van Luce stierf. Arrrg, frustraties!


Passion #3
We zijn zojuist door een schaduw het verleden van Luce ingestapt. Luce ontmoet hier Daniel en vele vormen van haar eerdere zelf (spoiler alert! Luce blijkt elke 17 jaar opnieuw geboren te worden, omdat haar liefdesrelatie met Daniel er voor zorgt dat ze op jonge leeftijd sterft). Vrienden van Lucinda gaan haar achterna, om haar zo snel mogelijk weer naar de huidige wereld mee te nemen en om te voorkomen dat ze het verleden verandert. Op haar reizen door het verleden sluit Lucinda ook een bijzondere nieuwe vriendschap.

De eerste paar flashbacks zijn leuk, maar helaas weinig leerzaam, zowel voor Luce als voor de lezers. Stukje bij beetje leren we meer over de relatie tussen Daniel en Lucinda en zien we Lucinda keer op keer in vlammen opgaan wanneer deze relatie te hecht wordt. Na een paar hoofdstukken gaat het verhaal echter vervelen. Waarom die vriend van Lucinda in vlammen opging, nog voor het verhaal begon, dat weet ik nog steeds niet.



Fallen in Love #3,5
Dit verhaal is min of meer de Valentijns-uitgave van de serie. Met vier korte verhalen wordt iets verteld over het liefdesleven van Lucinda en haar oude en nieuwe vrienden. 

Vermakelijk om te lezen, maar weinig vernieuwend. Gelukkig ook niet frustrerend!


Rapture #4
Eindelijk wordt duidelijk hoe de vloek die op Luce en Daniel rust ontstaan is en verbroken kan worden. We volgen de inmiddels bekende hoofdpersonen op hun missie om eeuwenoude relikwieën te verzamelen, om met behulp van deze relikwieën uit te vinden waar de eerste gevallen engelen op aarde terecht kwamen. Dit alles, in de hoop de vloek te doorbreken. Want als Lucinda in dit leven sterft, zal er geen nieuwe reïncarnatie zijn. 

Eindelijk vallen er wat puzzelstukjes in elkaar en worden en vragen beantwoord. Niet alles is geheel logisch, maar hier kan ik mee leven. Het is in elk geval een stuk interessanter dan deel drie uit de serie. Maar hé, ik weet nu nog niet waarom die jongen nu stierf!



Al met al heb ik behoorlijk gemengde gevoelens bij deze serie. Er wordt weinig gebruik gemaakt van traditionele concepten rondom gevallen engelen, wat ik erg jammer vind. Lauren Kate wist me in deel één enorm nieuwsgierig te maken, maar het duurde me net iets te lang voor ik meer duidelijkheid kreeg. Helaas. Ook vind ik de covers van de boeken simpelweg niet goed bij het verhaal passen. Wederom een onnodige misser!
Het verhaal zit i.m.o. niet goed genoeg in elkaar en is voor iemand met wat meer lees-ervaring net niet interessant genoeg.


Hebben jullie deze serie gelezen?



Gerelateerde artikelen:
Eerste indruk: The Imaginary World of
Gelezen: "Pirates!" [1/2]
Uitgelezen!

2 opmerkingen :

  1. Klinkt super interessant! Maar jammer dat het een beetje tegen valt en dat je uiteindelijk nog steeds niet weet hoe die jongen stierf hihi! Ik ben wel heel nieuwsgierig geworden maar ben bang dat het dan voor 4 hele boeken toch gaat tegenvallen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat het tegen viel! Aanvankelijk was ik best nieuwsgierig naar deze serie, maar nu weet ik eigenlijk niet of het het wel waard is.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.