Verhuizen en verbouwen #1

1 comment
 Mijn oma is begin dit jaar naar een appartement in een bejaardenhuis verhuisd en sinds 18 juni ben ik trotse eigenaar van mijn eigen (haar oude) huisje. Hier en hier schreef ik al het één en ander over deze veranderingen en de achterliggende oorzaak.

Super gaaf natuurlijk, een eigen huisje hebben. Maar omdat mijn oma de laatste jaren weinig vernieuwd had aan het huis moest er ook een heleboel gebeuren. Hierbij dus deel één, van mijn verhuizen-en-verbouwen-avontuur!

Hier wat foto's van het huisje voor we begonnen te klussen. Het behang, de gordijnen, de loper op de trap, alles schreeuwt oma. Toen oma er zelf nog woonde was dat natuurlijk geen probleem, maar ik wil er graag mijn eigen plekje van maken. Mijn huisje bevindt zich trouwens boven een winkel, na mijn balkon zie je dan ook een groot plat dak waaronder het magazijn van de winkel zich bevindt. Gelukkig heb ik daar achter nog wel een klein schuurtje.
Ik kreeg 18 juni de sleutel en de dagen erna ben ik samen met mijn vriend gelijk aan de slag te gaan om de laatste dingen op te ruimen die oma had laten staan. De dagen daarna hebben we ons uitgeleefd op het behang (soms drie lagen dik!). Omdat het huisje nu officieel gesplitst is van de ondergelegen winkel, moest ik ook een inpandige eigen meterkast krijgen.
De krater die je ziet op de grote foto met de stofzuiger zijn de overblijfselen van wandkasten die al sinds de bouw in het huis zaten. Het beton ligt daar ruim vier centimeter lager als de vloerbedekking, dus we stonden wel even heel raar te kijken toen die kast van zijn plek kwam.
In het huisje zit een keuken van iets meer dan twee bij twee meter. Super klein dus, helemaal als het ook de enige plek is in huis waar de wasmachine kan staan. Na een hoop schetsen en dagdromen kwam het idee om de muur tussen de woonkamer en de keuken te doorbreken, waardoor een L-vormige kamer zou ontstaan, waar de keuken deel van zou uitmaken. Het bepalen van de daadwerkelijk indeling van de keuken was nog wel een flinke opgave, maar gelukkig zijn we goed geholpen bij Keuken Concurrent. Ze dachten echt mee, over de plek van de apparatuur, maar ook over kleine maar toch belangrijke dingen zoals de draairichting van de deurtjes en de opstelling van de koeler en vriezer.

Om de muur in de keuken te slopen en om alles weer netjes af te werken hebben we een aannemer in de hand genomen, maar veel sloopwerk doen we lekker zelf.  Boven mocht alle vloerbedekking er direct uit. Helaas was in één kamer het tapijt vastgelijmd aan het onderliggende linoleum. Wat een rotklus om dat er uit te krijgen! De keukenkastjes heb ik er samen met mijn vriend uitgesloopt. Omdat achter het huis een poort is konden we mooi al het afval van het dak gooien (heerlijk gevoel!). Beneden konden we alles zo in de auto laden en naar het afvalbrengstation van de gemeente brengen.



Toen de kastjes er eenmaal uit waren begon het echt zware werk. Samen met mijn vriend en zijn broertje (foto) ben ik een dag hard bezig geweest om de tegels uit de keuken weg te bikken. Die zaten er helaas twee lagen dik op, dus ik één dag redden we het niet. Omdat het behoorlijk zwaar werk is, en de keuken niet groot genoeg is om met drie man hard te werken heb ik ze de tweede dag lekker samen laten klussen terwijl ik met een andere vriend mijn spulletjes naar de opslagbox gebracht heb.

Bij thuiskomst was er een enorme berg werk verzet, maar was mijn muur ook helaas een flink gat rijker. Oeps!


Zoals je ziet zijn we nog lang niet klaar, op de bovenverdieping moet ook nog een hoop gebeuren, maar tot de aannemer aan de slag kan kunnen wij voorlopig niet heel erg veel meer doen. Inmiddels zijn we al wel weer iets verder dan deze foto's laten zien, dus als het een beetje meezit kan ik jullie binnenkort alweer een uitgebreide update gaven.

1 opmerking :

  1. Ondanks al het sloopwerk lijkt het me wel erg leuk om die hele evolutie te zien van je huis! Nog veel succes met slopen, en dat die aannemer maar snel kan! (:

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.