Opruimtips deel I

1 comment
Over precies een maand gaat mijn vader verhuizen, een paar dagen later moeten we ons huis leeg opleveren. Mijn moeder heeft het huis krap dertig jaar geleden gekocht en sinds die tijd zijn er een hoop spullen bijgekomen. Ons huis is dus alles behalve leeg. Hoog tijd om eens flink op te ruimen dus!


In dit artikel wil ik een aantal tips delen die voor mij goed werkten tijdens het opruimen de afgelopen maanden, en die ik komende maand ook nog vaak zal toepassen. De kans dat jullie zo'n grote opruimklus hebben is waarschijnlijk niet zo groot, maar veel tips kan je ook gewoon toepassen bij het opruimen van bijvoorbeeld je slaapkamer of de zolder.


1. Zorg voor opbergbakken en kartonnen dozen
Wij gaan natuurlijk verhuizen en kunnen daarom ook alvast het één en ander inpakken. Maar ook als je niet gaat verhuizen  kan het enorm handig zijn om wat dingen in dozen te kunnen doen. Gebruik bijvoorbeeld kartonnen dozen van de supermarkt (tip: bananendozen zijn supersterk!) voor spullen die je niet zelf in huis wil houden. Deze dozen kosten helemaal niets, maar zo kan je wel alles bij elkaar houden en in één handeling oppakken. Voor spullen die je wel wilt houden kunnen verhuisdozen of opbergbakken ook heel handig zijn, zeker voor spullen die je niet te vaak gebruikt. Doe ze netjes in de doos, en zet de doos op zolder, in de schuur of in de kast. Omdat je spullen die bij elkaar horen of passen samen in één doos hebt zitten kan je ze tijdens het opruimen ook nog makkelijk een paar keer verplaatsen als je toch een handiger opbergplekje hebt gevonden.

2. Labels en markers zijn je beste vrienden!
Als je met kartonnen dozen aan de slag gaat, zijn labels een absolute must. Bij een verhuizing is het bijvoorbeeld handig om op de doos te zetten waar deze later weer heen moet, bijvoorbeeld "Eline, keuken" en wat er in zit "servies, glaswerk", "BREEKBAAR!". Blijven alle spullen gewoon in huis, dan kunnen labels ook heel handig zijn. Als je op zolder 10 dozen hebt staan weet je waarschijnlijk na vijf minuten al niet meer wat in welke doos zit. Met een label op de doos kan je in één oogopslag zien wat er in de doos zit. Als je het helemaal makkelijk wil maken voor jezelf, plak dan alle labels op dezelfde plek op de dozen, bijvoorbeeld op de smalle zijkant van de doos. Zo staat alle belangrijke informatie naar dezelfde kant, wanneer de dozen netjes zijn opgestapeld.

Je kunt de labels ook gebruiken op spullen, om bijvoorbeeld aan te geven wie de eigenaar is, of waar het object heen moet. Een sticker "kringloop" of  "afval" kan bijvoorbeeld een uitkomst zijn. Zo hoef je niet vijf keer in gesprek met je huisgenoten omdat je alweer vergeten bent of dat oude keukentrapje nu weg mocht of niet ("Ja, Eline, die mag wel hoor. Die staat op instorten!").

3. Sorteren, sorteren, sorteren!
Bij opruimen is sorteren wat mij betreft echt key. Wanneer ik thuis een kast aan het leegruimen was had ik al snel de hele vloer vol staan met dingen waarvan ik in eerste instantie geen idee had waar ik er mee naar toe moest. Het heeft mij enorm geholpen om een paar stapels te maken. Allereerst een stapel met de spullen die ik sowieso nog wil houden. Deze dingen konden bij mij zo hup de verhuisdoos in. Sticker er op, en klaar! Ook was het makkelijk om dingen apart te zetten die ik absoluut niet wilde hebben. Deze dingen heb ik ook weer onderverdeeld in een aantal dozen voor de kringloopwinkel en dingen die zo de vuilnisbak in konden.

Het moeilijkste zijn de dingen waarvan je niet zo goed weet of je ze nog wil hebben. Als het object voor jou emotionele waarde heeft is het eigenlijk altijd een goed idee om dit te bewaren. Is het zo'n groot object dat je het niet wil bewaren, misschien kan je dan een stukje bewaren (als je het object daarmee niet onbruikbaar maakt) of kan je er een foto van maken voor je definitief vaarwel zegt tegen dit stukje van jouw verleden.
Sommige dingen zijn ook gewoon heel praktisch om te hebben, maar gebruik je eigenlijk helemaal niet zo vaak. Zelf vind ik het dan best lastig om te bepalen of dit blijft, of dat ik er toch iemand anders mee blij kan maken. In dat geval zet ik die dingen bij elkaar in een doos of in de kast en kijk ik er later nog eens naar, en als het nodig is daarna nog eens. Elke keer doe ik toch weer iets weg.

Voor vandaag wil ik het even bij deze drie tips houden, maar jullie kunnen op zeer korte termijn nog meer handige opruimtips verwachten!

Liefs,
Eline

1 opmerking :

  1. Hele goede tips! Ik ben echt van de labels bij opruimen. Het scheelt zoveel om te weten wat waar inzit.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.