HOW TO: Vintage foto's zonder bewerking

7 comments
Vintage foto's maken, met een gewoon fototoestel, kan dat? Ja zeker! De onderstaande foto heb ik gewoon met mijn spiegelreflexcamera met kitlens gemaakt. Natuurlijk kan je ook je foto's achteraf bewerken maar persoonlijk vind ik deze manier net iets leuker. Hoog tijd om de "ouderwetse" manier
-zonder bewerking- uit te leggen!





Ik ontdekte dit effect toen ik probeerde bokeh te creëren met mijn kitlens (wat overigens niet gelukt is). Het leek me tof om geen normale bokeh, maar bokeh in een bepaalde vorm op de foto te zetten, dus knipte ik uit een stuk bruin karton een cirkel die precies aan de buitenkant(!) tegen mijn lens aan/ in mijn lens paste. Hieruit knipte ik een hartje. Als je goed op de bovenstaande foto kijkt is deze hartvorm er nog wel in terug te vinden. Omdat de lens onbedoeld ook het karton op de foto wist te zetten kreeg de foto de bruine wazige rand, die we op veel echt oude foto's ook zien. Tof!
Door een beetje te spelen met je diafragma en sluitertijd kan je leuke effecten creëren met een simpel stukje karton tegen je lens aan. Wanneer je kiest voor een vierkante vorm i.p.v. voor een hartje zal het effect nog echter lijken! Vaarwel Instagram en hallo selfmade old pictures!
De originele foto. De foto bovenaan het artikel is bijgesneden. 

7 opmerkingen :

  1. wat een ontzettend leuk idee! Dit wil ik ook proberen :D Ik heb net mijn eerste fotografiebasics geleerd, maar het is zoooooo leuk om te doen (diafragma, sluitertijd, iso waarde, you know the deal) De foto is ook echt heel erg tof geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oehh wat leuk zeg!

    Liefs, Mariette
    PS. Er lopen nu 2 winacties op mijn blog ^^.

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.