Gelezen: "Pirates!" [1/2]

4 comments

De geur van papier, het ritselen tussen je vingers wanneer je een bladzijde omslaat; heerlijk! Jep, ik ben een boekenwurm. Ik heb in normale schoolweken vrij weinig tijd om voor mijn plezier te lezen, maar gelukkig staan er ook nog wel eens leuke boeken op de boekenlijsten van school.
Een van die leuke boeken is het boek "Pirates!" van Celia Rees (dus niet het alom bekende "Pirates of the Caribbean"). Ik had al eerder een (in het Nederlands vertaald boek) van Celia Rees gelezen, en omdat er een behoorlijk aantal exemplaren van dit boek in de schoolbieb stonden verwachtte ik er heel wat van. (Het Nederlandstalige boek van Celia Rees vond ik eigenlijk niet eens zo geweldig, erg saai aan het begin, en haalde ik toen ik dit boek koos ook door de war met een ander boek wat ik gelijk erna gelezen had wat wel erg goed was, oeps!) Gelukkig viel dit boek niet tegen. Spanning, avontuur, historie en stoere meiden, wat wil je nog meer?

Het boek gaat over Nancy en speelt zich af in het V.O.C.-tijdperk. Ze woont samen met haar broers en haar vader en is als klein meisje het liefst buiten aan het spelen. Later wil ze gaan varen, het liefst met haar beste vriend William. Nancy's vader is een belangrijke handelsman en bezit talloze schepen. Een huwelijk met William zit er dan ook niet in, zelfs wanneer hij zijn best doet een hogere rang te krijgen door zich bij de Navy (marine) aan te sluiten is hij nog beneden haar stand.
Nancy's vader sterft als ze ongeveer vijftien jaar oud is, net wanneer het financieel gezien slecht gaat met het bedrijf van haar vader. Ze beloofd er alles aan te doen, voor zover dat als vrouw mogelijk is, om het bedrijf te redden.  Een rijke man, Bartholome redt het bedrijf, waarna Nancy met haar broer naar haar eigen plantage in Jamaica afreist. Op haar zestiende verjaardag wacht haar een onaangename verrassing, door de belofte aan haar vader moet ze met Bartholome trouwen! Ze vraagt bedenktijd en hij geeft haar een ketting met robijnen met bijpassende oorbellen, die haar aan bloed doen denken.
Wanneer Nancy in haar huis is gebeurd er een vreselijk "ongeluk". Nancy en haar slavin Minerva slaan op de vlucht en komen terecht op een piratenschip. Een groot avontuur begint, achtervolgd door angst voor Bartholome en zijn sieraden. Nancy blijft hopen dat ze William zal vinden, wiens ring ze nog altijd om haar nek aan een ketting draagt, maar hoe zal hij als lid van de marine reageren op haar piraten bestaan?

Ik vond dit echt een geweldig boek. Na het eerste hoofdstuk wilde ik het boek al niet meer wegleggen, en was ik onwijs benieuwd naar de afloop. Het boek bestaat ook in het Nederlands, maar ik vond deze Engelse versie niet erg lastig om te lezen. Een heerlijk boek met zowel droommomentjes als spannende vechtscènes!

De cover; voorop Nancy met oorbel met daaroverheen een sticker van de bieb, op de rug en achterkant Minerva met haar oorbel. Er is echt over nagedacht: heel mooi!

4 opmerkingen :

  1. Klinkt als een erg aantrekkelijk boek om te lezen! Je beschrijft het ook als een spannend boek! Is er toevallig ook een verfilming van? Het begin stukje komt me een beetje bekend voor van een film haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt leuk, lekker spannend denk ik. Ik had er nog nooit van gehoord ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hehe when I first saw this post & the book, I thought it was about the new movie ^^ I love reading, there's so many books in my "to read" pile !

    Thank you so much for the comment!
    Have a lovely Easter holiday,

    Satu
    - Indie by Heart

    BeantwoordenVerwijderen

Comments make me happy <3
(Je URL in de comment zetten is not done, ook bij winacties)

Mogelijk gemaakt door Blogger.